Asia Payment Survey, gjennomført av Coface i første kvartal 2025, gir innsikt i utviklingen av betalingsatferd og kredittstyringspraksis hos rundt 2400 bedrifter i Asia-Stillehavsregionen. Respondenter er aktive i ni markeder (Australia, Kina, Hongkong SAR, India, Japan, Malaysia, Singapore, Taiwan og Thailand) og 13 sektorer.
- Gjennomsnittlig kredittid økte svakt fra 64 i 2023 til 65 dager i 2024
- Gjennomsnittlig betalingsforsinkelse var uendret på 65 dager i 2024, men andelen selskaper som opplevde betalingsforsinkelser falt til 49 %.
- Andelen selskaper som rapporterte ekstremt lange betalingsforsinkelser (ULPD1) på over 2 % av årsomsetningen, steg til ny rekord på 40 %, opp fra 23 % i 2023. Treindustrien, landbruks- og næringsmiddelindustrien og bilindustrien rapporterte størst økningen.
- 57 % av selskapene forventer at betalingsatferden vil forverres i løpet av de neste seks månedene, og nevner avtagende etterspørsel, konkurransepress og økende kostnader som de største risikoene.
- 33 % av selskapene forventet at forretningsutsiktene ville forverres i 2025.
Asia-Stillehavsregionen opplevde en nedgang i veksten i 2024 på grunn av svak global etterspørsel, økende kostnader og høye renter. Den rekordhøye økningen i ULPD signaliserer at selskapene forventer å møte økende finansielle utfordringer. I tillegg til økende tollsatser, forbereder selskapene seg på et mer volatilt handels- og politisk miljø. Vi har revidert BNP-vekstprognosen for Asia til 3,8 % i 2025.
sa Bernard Aw, sjeføkonom for Asia-Stillehavsområdet hos Coface.
Kredittvilkårene er fortsatt stramme og kan bli enda strammere fremover
Kredittvilkårene var fortsatt strammere i 2024 sammenlignet med før 2023. Betalingsbetingelsene økte fra 64 dager i 2023 til 65, men var under gjennomsnittet for de fem årene 2018–2022, som var 69 dager.
Ti av de 13 sektorene som ble undersøkt, opplevde lengre kredittider i 2024. Den sterkeste økningen ble registrert i bilindustrien, fulgt av tekstil og kjemikalier. Økende konkurranse i bilmarkedet førte til at forhandlerne ble mer fleksible i kredittgivningen og brukte den som et konkurranseverktøy.
Fremover forventer to tredjedeler av selskapene kortere kredittider, noe som gjenspeiler forsiktighet og høyere prioritet for å bevare likviditeten i en situasjon med økt usikkerhet.
Økende bekymring for rekordhøye betalingsforsinkelser
Gjennomsnittlig betalingsforsinkelse holdt seg stabil på 65 dager, uendret fra 2023.
Transport og bil rapporterte høyere betalingsforsinkelser (henholdsvis +2 % og +1 % sammenlignet med 2023).
Andelen selskaper som rapporterte ULPD – betalingsforsinkelser på over 180 dager og som utgjør mer enn 2 % av årlig omsetning – økte imidlertid dramatisk til en ny rekord på 40 %, opp fra 23 % i 2023. Dette representerer en svært høy risiko, gitt at 80 % av disse forsinkelsene aldri blir betalt, ifølge Cofaces erfaring. Slike forsinkelser var høyest i Kina, India, Thailand og Malaysia. Alle 13 sektorer opplevde også økte ULPD-er, med de mest markante økningene i treindustrien (+37 %), landbruks- og næringsmiddelindustrien(+20 %) og bilindustrien (+18 %).
Utsikter: Endringer i handelspolitikken forventes å påvirke den økonomiske stemningen
Vi forventer at de økonomiske utsiktene for 2025 vil fortsette å svekkes. Høyere tollsatser og endringer i handelspolitikken har økt usikkerheten rundt den globale økonomiske politikken, noe som tynger bedriftenes investeringer og forbrukernes tillit. I tillegg nevner bedriftene også overdreven konkurranse, avtagende etterspørsel og høyere lønnskostnader som ytterligere risikoer.
33 % av respondentene forventer at forretningsaktiviteten vil forverres i 2025 (sammenlignet med 2024), mer enn dobbelt så mange som i fjorårets undersøkelse. Taiwan og Singapore var de mest pessimistiske, hvor over 4 av 10 respondenter forventer en forverring av forretningsaktiviteten.
Veksten i Asia-Stillehavsregionen avtok i 2024 som følge av svakere etterspørsel. Oppgangen i handelen i fjor har i liten grad oppveid nedgangen i 2023. I lys av fortsatt og økt geopolitisk usikkerhet og økende kostnader, forventes det at mange bedrifter vil styrke sine kredittstyrings tiltak og prioritere kostnadsstyring
sier Bernard Aw, sjeføkonom for Asia-Stillehavsområdet hos Coface.
(.pdf 796kb - in English)
[1] Betalingsforsinkelser som overstiger 180 dager og overstiger 2 % av årlig omsetning